Gmina Oświęcim. Uwierzyła oszustowi, podającemu się za pracownika banku. Straciła 10 000 złotych.
Policjanci z Komendy Powiatowej Policji w Oświęcimiu poszukują oszusta, który podając się za pracownika banku, okradł mieszkankę gminy Oświęcim. Kobieta straciła 10 000 złotych.
W piątek (19.07.2024) do 27 – letniej mieszkanki gminy Oświęcim zadzwonił mężczyzna, który oświadczył, że jest pracownikiem banku. Przekazał informację, że na jej konto włamali się hakerzy. Poinformował ją, że specjaliści banku wykryli włamanie i próbę zaciągnięcia kredytu. Jak stwierdził, teraz trzeba zabezpieczyć oszczędności na koncie zapasowym. Następnie poinstruował 27 – latkę, aby pilnie blikiem przelała oszczędności. Kobieta dziesięciokrotnie zaakceptowała kody blik, sądząc, że jej pieniądze będą bezpieczne. Niestety w ten sposób przelała 10 000 złotych oszustowi.
Policjanci apelują o ostrożność. Oszuści wykorzystują różne sposoby, aby dostać się do pieniędzy zgromadzonych na kontach bankowych.
W chwili, gdy na telefon dzwoni osoba podająca się za pracownika banku informująca, że konto zostało przejęte przez hakerów, którzy próbują skraść pieniądze lub zaciągnąć na kredyt, każdą taką wiadomość należy traktować jako próbę oszustwa. W takiej sytuacji najlepiej rozłączyć się i samemu zadzwonić na infolinię banku lub pojechać do placówki bankowej, w celu powiadomienia o otrzymanej informacji. Wtedy upewnimy się, że oszczędności nie są zagrożone. Aby wprowadzić w błąd hakerzy używają specjalnego oprogramowania za pomocą którego podszywają się pod numer lub nazwę dowolnej instytucji czy osoby.
Działajmy razem. Wystarczy wiedza o sposobach, którymi posługują się oszuści, aby uniknąć kradzieży pieniędzy z konta.
Każdy mieszkaniec świadomy zagrożenia także może pomóc w walce z oszustami. Wystarczy przekazać to ostrzeżenie swojej rodzinie i znajomym, dzięki temu w porę zorientują się o próbie oszustwa i nie stracą pieniędzy.
Aby uniknąć tego rodzaju przestępstwa warto zapoznać się z poradami specjalistów zawartymi w nowej kampanii profilaktycznej: Bankowcy dla Cyberedukacji: Spoofing – czy to na pewno telefon z banku?