W pilnych przypadkach osoby głuchonieme lub osoby z dysfunkcją mowy lub słuchu, mogą dokonać wezwania interwencji Policji, Pogotowia Ratunkowego lub Straży Pożarnej przez wiadomość tekstową w postaci sms.
Zgłoszenia należy dokonać za pośrednictwem Aplikacji Alarm112 (Aplikacja Alarm do pobrania na telefon komórkowy).
Na terenie Małopolski osoby głuchonieme lub osoby z dysfunkcją mowy lub słuchu, zgłoszenia alarmowego mogą dokonać wysyłając sms pod numer telefonu 728 112 112.
W jaki sposób dokonać zgłoszenia za pomocą SMSa:
1. Być w bezpiecznym dla siebie miejscu;
2. Napisać na początku SMSa:
- podać swoje imię i nazwisko
- podać : jestem osobą niesłyszącą,
- podać adres zdarzenia tj. powiat, gminę, miejscowość, ulicę oraz nr domu
lub mieszkania. Można podać piętro na którym do zdarzenia doszło.
- należy krótko opisać co się stało
- należy podać ilość osób poszkodowanych (jeżeli jest jeszcze poszkodowany ktoś poza osobą zgłaszającą)
- można wskazać która służba jest potrzebna
3. Następnie należy czekać na zwrotnego SMSa z CPR, potwierdzającego przyjęcie zgłoszenia
4. Czekać na służbę ratunkową w bezpiecznym miejscu.