Powiat oświęcimski. Zachowaj rozsądek, gdy w telefonie usłyszysz, że twoje oszczędności są zagrożone! To jest oszustwo.
Policjanci z Wydziału Kryminalnego oświęcimskiej komendy Policji prowadzą dwa kolejne postępowania w sprawie oszustów, którzy podając się za pracowników banków oszukali dwoje mieszkańców powiatu oświęcimskiego. Mieszkanka gminy Osiek straciła 5000 złotych, natomiast mieszkaniec Oświęcimia, aż 29 000 złotych.
We wtorek (10.10.2023) do 34 – letniej mieszkanki gminy Osiek zadzwonił mężczyzna, który oświadczył, że jest pracownikiem banku. Przekazał informację, że hakerzy próbują przejąć jej konto, aby ukraść oszczędności. Mężczyzna oświadczył, że jedyną możliwością, aby uniknąć kradzieży oszczędności z konta jest wypłata pieniędzy z banku, a następnie dokonanie wpłaty całej kwoty w bankomacie na tzw. konto zapasowe. Kobieta natychmiast pojechała do banku wypłaciła pieniądze z konta, które następnie blikiem wpłaciła do bankomatu.
Wczoraj (11.10.2023) w podobny sposób został oszukany 68 – letni mieszkaniec Oświęcimia. Z relacji pokrzywdzonego wynika, że zadzwonił do niego mężczyzna podający się za pracownika banku. Powiadomił go, że hakerzy próbują przejąć jego konto, aby ukraść oszczędności. Następnie przekazał 68 – latkowi, że jedyną możliwością uniknięcia kradzieży jest wypłata pieniędzy z banku, a następnie dokonanie wpłaty całej kwoty blikiem we wpłatomacie na tzw. konto zapasowe. Następnie pokrzywdzony odebrał kolejny telefon. Tym razem od mężczyzny podającego się za policjanta, który potwierdził, że jego bank zgłosił na Policję próbę przejęcia konta, po czym polecił zastosować się do rad pracownika banku. Pokrzywdzony natychmiast pojechał do banku i wypłacił 29 000 złotych. Następnie przy pomocy kodu blik, przesłanego przez sprawców na telefon komórkowy, dokonał wpłaty gotówki we wpłatomacie.
Policjanci apelują o ostrożność. Oszuści wykorzystują różne sposoby, aby dostać się do pieniędzy zgromadzonych na kontach bankowych.
W chwili, gdy na telefon dzwoni osoba podająca się za pracownika banku informująca, że konto zostało przejęte przez hakerów, którzy próbują skraść pieniądze lub zaciągnąć na nas kredyt, każdą taką wiadomość należy traktować jako próbę oszustwa. W takiej sytuacji najlepiej rozłączyć się i samemu zadzwonić na infolinię banku lub pojechać do placówki bankowej, w celu powiadomienia o otrzymanej informacji, a także upewnienia się, że konto nie jest zagrożone.
Działajmy razem. Wystarczy wiedza o sposobach, którymi posługują się oszuści, aby uniknąć kradzieży pieniędzy z konta.
Każdy mieszkaniec świadomy zagrożenia także może pomóc w walce z oszustami. Wystarczy przekazać to ostrzeżenie swojej rodzinie i znajomym, dzięki temu w porę zorientują się o próbie oszustwa i nie stracą pieniędzy.