Zagrożenia w sieci - :(mam...cyberPROBLEM:(

Oświęcim. Zachowaj rozsądek, gdy w telefonie usłyszysz, że „Twoje oszczędności są zagrożone!!!”.

Policjanci z Wydziału Kryminalnego oświęcimskiej komendy Policji prowadzą postępowanie w sprawie wyłudzenia 41 tysięcy złotych od mieszkanki Oświęcimia. Pokrzywdzona uwierzyła, że przez telefon rozmawia z pracownikiem banku po czym wypłaciła swoje oszczędności,  aby wpłatomatem wpłacić je ponownie na nieznane konto.

Wczoraj (15.12.2022) do 52 – letniej mieszkanki Oświęcimia zadzwonił mężczyzna, który oświadczył, że jest pracownikiem banku. Przekazał on informację, że ktoś za pośrednictwem jej danych osobowych próbuje zaciągnąć kredyt w kwocie 50 tysięcy złotych, a także może dokonać kradzieży pieniędzy z jej konta. Kobieta częściowo wykazała czujność ponieważ zapytała rozmówcę, jak może potwierdzić czy rozmawia z pracownikiem banku. Oszust przekazał, że może to zweryfikować bardzo łatwo poprzez sprawdzenie tego na stronie internetowej banku, gdzie jest zamieszczony numer z którego on dzwoni. Kobieta nie miała świadomości, że oszuści mogą dowolnie modyfikować numery z których dzwonią.

Następnie mężczyzna oświadczył, że jedyną możliwością uniknięcia kradzieży oszczędności z konta jest wypłata pieniędzy, a następnie dokonanie wpłaty całej kwoty za pośrednictwem  wpłatomatu. Ponadto oszust polecił, że ma się nie rozłączać, ponieważ on będzie ją instruował, co do dalszych kroków. Kobieta zastosowała się do wskazówek podanych przez oszusta. Natychmiast pojechała do jednego z banków, wypłaciła gotówkę, którą następnie w kilku transzach wpłaciła używając wpłatomatu.

W tym przypadku oszuści wykorzystali metodę tzw. spoofingu. Spoofing telefoniczny to nic innego jak oszustwo polegające na podszywaniu się sprawcy pod inne numery, by móc udawać inną osobę lub instytucję.
Każdą telefoniczną prośbę o przesłanie pieniędzy lub podanie danych do konta bankowego powinno się traktować jako próbę oszustwa. Najlepiej w takiej sytuacji rozłączyć się i samemu zadzwonić na infolinię banku lub pojechać do placówki bankowej, gdzie należy przekazać informację o otrzymanym połączeniu. Nie należy również podawać żadnych danych osobowych oraz kodów autoryzacyjnych, w przypadku kiedy to ktoś do Ciebie dzwoni i to niezależnie z jakiego numeru, ani niezależnie za kogo się podaje.

 

Powrót na górę strony