Kęty. Znalazła kartę bankomatową, lecz zamiast ją zwrócić robiła zakupy
Policjanci z Komisariatu Policji w Kętach postawili 13 zarzutów kradzieży z włamaniem oraz zarzut usiłowania włamania na konto bankowe, 61 – letniej mieszkance gminy Kęty. Kobieta zamiast zwrócić znalezioną kartę bankomatową postanowiła jej używać, aby płacić za zakupy w sklepach spożywczych.
W połowie września br., na osiedlu 700-lecia w Kętach 81 – latek zgubił swoją kartę bankomatową. Kiedy senior zorientował się, że zgubił kartę powiadomił bank, w celu jej zablokowania. Okazało się jednak, że sprawca zdążył dokonać już 13 płatności zbliżeniowych na kwotę 350 zł. Policjanci z Komisariatu Policji w Kętach wszczęli dochodzenie. W trakcie prowadzonych czynności policjanci ustalili, że związek ze sprawą ma 61 – letnia mieszkanka gminy.
7 października 2021, podejrzana trafiła do kęckiego komisariatu Policji, gdzie na podstawie zebranych dowodów przedstawiono jej 13 zarzutów kradzieży z włamaniem na konto bankowe oraz jeden zarzut usiłowania włamania kiedy podjęła próbę płatności, gdy karta była już zablokowana.
Za popełnione przestępstwo grozi kara pozbawienia wolności od 1 roku do lat 10.
Policjanci apelują – strzeż swojej karty płatniczej
Karty płatnicze są znakomitym udogodnieniem podczas wykonywania transakcji płatniczych, ale należy uważnie z nich korzystać i nie udostępniać jej osobom trzecim. Te same zalecenia dotyczą także kodu PIN. Utrata karty lub uzyskanie danych karty przez osoby niepowołane może okazać się bardzo kosztowne dla jej właściciela. W takich przypadkach bezzwłocznie należy poinformować bank.
Procedura zastrzeżenia karty, w przypadku jej utraty, została uwzględniona w regulaminie konta lub karty. Najważniejsza jest szybkość reakcji: należy to zrobić natychmiast po stwierdzeniu jej braku. Najlepiej skorzystać z infolinii instytucji wydającej kartę, aplikacji mobilnej lub uniwersalnej infolinii, uruchomionej przez Związek Banków Polskich tel. - 828 828 828.
Warto zapisać te numery w pamięci telefonu, aby być przygotowanym na potencjalną sytuację kryzysową. Oczywiście można zrobić to także w placówce banku, jednak wydłuża to czas całej procedury, zwiększając tym samym ryzyko utraty pieniędzy.